Monday, October 26, 2015

لطفا غرب زده باشید!
غربزدگی الزاما بد نیست
١- يك غربى معمولا بطرى آبش را از خودش جدا نمي كند. استاد هم با بطرى آب درس مي دهد، و آب تنها چيزى است كه غربيها به شدت مي خورند و ما نه!
٢- هر چقدر ما ايرانيها شلنگ قلیون به دست داریم ، اين غربی ها كتاب در دست دارند كتاب جزء لاينفك زندگى اين مردم است
٣- در جواب پرسيدن حالشان به جاى قربان شما و نوكرتم جواب روشن مي دهند و شما در جريان حالشان قرار مي گيريد مثلا مي گويند: خوبم، كمى مريضم، خسته ام، بد نيستم، عالى ام،....
٤- وقتى لطفى مي كنيد مثلا از غذايتان به كسى تعارف مي كنيد به جاى گفتن الهى فدات بشم و دورت بگردم خيلى واضح مي گويند : تو مهربانى.... و شما روزى را تصور كنيد كه به خاطر كارهاى معمولى چند بار به شما گفته شده مهربان هستيد ، آيا به سمت مهربان تر شدن نمى رويد؟!
٥- بين مشاغل مختلف تفاوت جايگاهى نيست. پزشك از اتاقش بيرون ميايد و هر مريض را شخصا صدا ميكند ، استاد، روز اول ميگويد من نه پرفسورم، نه sir، نه مسيو، من فقط "مت "( اسم كوچك) هستم.
٦- مردم ورزش مي كنند... به معناى واقعى كلمه نه آمپول وتزریق هورمون... نه به شرايط خاصى احتياج دارند نه باشگاه نه وقت كافى.... با دوچرخه سر كار مي روند... بارها كسانى را ديده ام كه كالسكه به دست، مي دويدند.... دوستى در باشگاه ، كارمندان جايى را ديده بود كه وقت ناهارشان را به باشگاه مى آيند و ورزش مي كنند.
٧- وقتى نگاهتان به كسى ميافتاد سريع لبخند ميزند و احتمالا روز خوش ميگويد، ما چرا انقدر با نگاه همديگر مشكل داريم و چرا انقدر به هم زل مي زنيم؟!
٨- از چه زمانى ما كمتر در مترو و اتوبوس براى مسن ها، صندلى خالى كرديم ؟ اينجا اگر براى مسن ها و باردارهاو بچه ها صندلى خالى نكنيد علنا ديگران به شما تذكر مي دهند.
٩- با بچه ها ، حيوانات و طبيعت مهربان تر بودن نشان از انسان تر بودن شما دارد.
١٠-بدون ترحم و تحقير به ضعيف تر ها كمك ميكنند. كسى احساس برتر بودن به شما نميدهد.
11- در رفتارشان خود را درگیر قید و بندهای حاصل از آداب و تشریفات نمی کنند، خودشان هستند و فکرشان را صرف ارائه ی ماسک اجتماعی نمی کنند چون از اینکه خودشان باشند هراسی ندارند.
و...
ما اما از غرب زدگی فقط فرومایه ترین مد های گروه های افراطی رو یاد گرفتیم. چرا این 11 مورد رو یاد نگرفتیم؟!
از عکس تتلو استفاده کردم چون تتلو نماد تباهیه بخشی از نسل و قشری از جامعه ی ماست که همه چیز رو به شدت سطحی میبینن.مضحکترین محصول عدم درک صحیح از سنت و مذهب و مدرنیته و فرهنگ غرب است
خیلی چیزهای دیگر هست که می تونیم یاد بگیریم گاهی باید خودمان را بتکانیم!
نظر شما چیست ؟




























No comments: